martes, 26 de octubre de 2010

BOCA COSIDA

PERFORMANCE SEWN MOUTH

*

Opening the Inernational Performance Biennial “Deformes” 2010.

Entrance to the Contemporay Arts Museum.

His mouth is sewn.

*

Eight careful stitches crossing his lips’ limits. Sewing is the consummated fact.

The viewer constructs it, almost unwillingly, in his innermost imagination.

*

Standing with his back against the Museum. For several minutes the expecting viewers keep their distance without being able to see what is happening.

*

When people come closer, they observe. Thus the work comes to life. Breathing on scattered thoughts, the image is now complete.

*

Echoes from the past. Other mouths sewn for political reasons, related to hunger strikes, channeled by social injustice. These are stitches in the epidermal need of war.

*

What happens when a recurrent political image moves into art?

*

We want to recognize ourselves in the experience of the body from a multiplicity of meanings”, read the event’s organization.

*

Performance is a call to action. Opens up a deep breach between saying and doing. The body is witness to this abyss beneath it’s feet. Silently, it strikes a conversation.

Rocío Casas Bulnes

October / 2010




PERFORMANCE BOCA COSIDA


*


Inaugurando la Bienal Internacional de Performance “Deformes” 2010
Entrada del Museo de Arte Contemporáneo
Su boca cosida

*

Ocho cuidadosas puntadas que atraviesan el límite de sus labios. Coser es el hecho ya ocurrido. El espectador lo construye, casi involuntariamente, en su más íntima imaginación.

*

Parado de espaldas al museo. Durante varios minutos los espectadores, en calidad expectante, guardando la distancia sin ver lo que ocurre.

*

Cuando la gente se acerca, observa. Una obra que entonces cobra aliento. Respirando de las refexiones dispersas, la imagen se concreta.

*

Hay ecos en el pasado. Otras bocas cosidas por motivos políticos, ligadas a huelgas de hambre, encauzadas por injusticias sociales. Son costuras en la necesidad epidérmica de guerra.

*

¿Qué sucede cuando una imagen recurrente en política se traslada al arte?

*

“Planteamos reconocernos en la experiencia del cuerpo desde una multiplicidad de sentidos”, decía la organización del evento.

*

El performance pide acción. Se abre una brecha profunda entre decir y hacer. El cuerpo observa ese abismo bajo sus pies. En silencio, entabla una invitación.

*


Rocío Casas Bulnes
Octubre / 2010